گستردگی زبان های مختلف، رشد فناوری و تخصصی شدن علوم در بخش های مختلف آموزشی نیاز به ترجمه تخصصی را نسبت به گذشته دو چندان کرده است. ارائه ترجمه تخصصی در  دارالترجمه روسی کاری حرفه ای و نیازمند دقت است که شخص مترجم باید به زبان شناسی و علم ترجمه شناسی آشنایی کامل داشته باشد.

ترجمه چیست؟

ترجمه به معنای تغییر کلمات و ساختار آن از زبان مبدا به زبان مقصد است، بدون آنکه در مفهوم اصلی کلمات و عبارات تغییری به وجود آید. برای ترجمه متون، مترجم علاوه بر آگاهی در مورد هر دو زبان، نحوه انجام ترجمه، باید با موضوع مورد نظر هم شناخت داشته باشد.

تاریخچه ترجمه

ترجمه متون سابقه ای طولانی مدت دارد. اولین آثار ترجمه شده به 3000 سال قبل از میلاد مسیح زمان امپراتوری مصر باستان برمیگردد. قرن نوزدهم از ترجمه بعنوان راهی برای ارتباط ادبا، فلاسفه و دانشمندان استفاده می شد. اما قرن بیستم به دلیل افزایش و توسعه فعالیت ها و ارتباطات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و…. میان ملت قرن ترجمه نامیده شد.

ایران در عرصه ترجمه سابقه زیادی ندارد، اوج ترجمه متون در ایران در دوران تاسیس دارالفنون و حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور بود.

ترجمه تخصصی متون به زبان های مختلف، به مترجم متخصص و مسلط به زبان مورد نظر نیاز دارد، زیرا درصد کمی از مترجمین با بیشتر زبان ها آشنایی دارند.

امروزه ترجمه متون به زبان انگلیسی نسبت به سایر زبان ها بسیار بیشتر است. در کنار یک مترجم ماهر به ویراستاری هم برای ویرایش متون نیاز است تا بتوانند در کنار یکدیگر ترجمه ای دقیق و بی نقص را به مشتریان ارائه دهند.

علاوه بر زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی است و ترجمه آن نسبت به سایر زبان ها بسیار پرکاربرد است، در دارالترجمه رسمی ترجمه تخصصی مطالب به زبان های دیگر از جمله عربی، فرانسوی، آلمانی و… درخواست کننده های خود را دارا است.

ترجمه چند رسانه ای چیست؟

یکی از زیرشاخه های تخصصی علم ترجمه که مترجم باید فایل های صوتی و تصویری را از زبان مبدا به مقصد ترجمه کند، ترجمه چند رسانه ای گفته می شود.

این ترجمه به دو صورت صوتی و تصویری انجام میشود و نیازمند آنست مترجم توانایی دیداری و شنیداری قدرتمندی داشته باشد تا فایل ها را به بهترین شکل ترجمه و ارائه دهد.

در بخش صوتی دارالترجمه ترکی استانبولی چندرسانه ای شامل سخنرانی های علمی، اخبار و آهنگ ها می باشد و در بخش تصویری نیز فیلم های سینمایی، آموزشی، مستند را شامل می شود.

دارالترجمه فرانسه با گروهی از مترجمین مسلط و متخصص در کنار ویراستاران فعال در حوزه ترجمه ارائه دهنده بهترین خدمات در بخش ترجمه تخصصی متون مورد نیاز مشتریان ارجمند است.

خدمات  دارالترجمه آلمانی در حوزه ترجمه شامل دو بخش ترجمه عمومی و تخصصی می شود که ترجمه عمومی شامل، ترجمه مقالات، متن ها، کتاب، وبسایت، زیرنویس فیلم و… است.

دفتر ترجمه

 

در حوزه تخصصی علاوه بر موارد ذکر شده، ترجمه خبرها، فایل های صوتی و تصویری، کاتالوگ، بروشور، ترجمه مقالات علمی و کتاب، قراردادها با انتشارات و سازمان های دولتی بسیار پرکاربرد است.